Yleisiä ohjeita esineiden ja korujen valokuvamiseen


Yleisiä ohjeita pienten esineiden ja korujen valokuvaamiseen
Teksti Pentti Sairanen

Ottaessanne kuvia omista töistänne ja ennen kuin lähetätte niitä julkaistavaksi Galleriaan, olisi muutamia seikkoja, jotka kannattaa huomioida.

Haluamme, että kuvat olisivat selkeitä ja toisivat työsi edustavasti esille.

Ennen kuin kuvaat töitäsi, niin käy katsomassa kotisivumme Kuvagallerian kuvista mallia.

Niistä näet mm. minkälaista taustaa vasten töitä on hyvä kuvata ja myös mikä voisi olla omalle työllesi paras kuvakulma.

Kirkkaiden hopeatöiden ja viistehiontakivien kuvaaminen on vaikeaa, koska näiden pinnat peilaavat ympäristöä. Varsinkin viistekivissä saattaa kuvaaja näkyä kymmenissä viisteissä ja sehän ei ole tarkoitus.

Hopeassa taas saa monasti miettiä miten kirkkaana haluaa pintojen heijastavan vai haluaako lisätä taiteellista vaikutelmaa niin, että osa pinnasta näkyy melko mustana ja osa kirkkaana, siinä on monta mahdollisuutta.

Laadukkaat kuvat

Hyvä galleriakuva on tarkka, tärähtämätön ja luonnollisen värinen.
Seikka mihin erityisesti kannattaa keskittyä on tarkennus.

Nykykamerat ja kännykät tarkentavat automaattisesti kohteeseensa. On hyvä tarkistaa, onko kameran optiikka sopiva lähikuvaukseen (pystyy tarkentamaan lähellä olevaan kohteeseen).
Käsitarkennus on hyvä vaihtoehto, jos kameran tekniikka sen sallii. Kolmijalkaa käytettäessä on helppo asetella kamera jalustalleen, säätää tarkennus halutuksi ja laukaista kamera. Laukaisun voi lyhyellä valotusajalla tehdä perinteisesti sormella. Mutta jos käytetään pidempiä valotusaikoja niin kameran aikalaukaisusta on apua.
Jos on enemmän harrastuneisuutta niin kameran kaukolaukaisin on hyvä ja nopea vaihtoehto.

Olisi hyvä, että kuvaus tehdään jalustalta tai jos on kuvattava käsivaralta niin varmistuttava, että valotusaika on riittävän lyhyt: 1/30s tai lyhyempi. Tällöinkin olisi hyvä saada kädet tuettua vaikka pöydän reunaan tai tuolin karmiin tärähdyksen välttämiseksi. Myös kännyköille on erilaisia kiinnityspäitä, jotka voidaan kiinnittää puolestaan jalustaan ja taata kuvauksen vakaus. Monissa kameroissa ja kännyköissäkin on jo monipuolisia kuvanvakaimia sisäänrakennettuina, jotka kannattaa ottaa käyttöön asetuksista.

Valaistuksen tulee olla riittävä, jotta valotusaikaa ei tarvitsisi säätää turhan pitkäksi eikä kameran ISO-arvoa tarvitsisi kasvattaa liikoja. Suuret ISO-arvot kun tekevät kuvista rakeisia ja värit kärsivät.

Valaistuksen väri olisi hyvä olla lähellä päivänvaloa. Ikkunan ääressä onkin hyvä paikka kuvata, joskaan ei suorassa auringon paisteessa, mikä aiheuttaa jyrkkiä varjoja. Kohteen varjopuolta voi avata (valaista) heijastimella. Heijastimesta käy valkoinen kartonki tai sopivassa kulmassa oleva rypytetty folio.

Keinovaloa ja päivänvaloa ei pidä sekoittaa keskenään, jolloin värinhallinta menee mahdottomaksi. Keinovaloja kannattaa käyttää sellaisenaan, etäämpänä päivänvalolähteestä. Olisi hyvä valaista kohde kahdesta suunnasta, jottei liian jyrkkiä varjoja pääsisi syntymään.

Keinovalon värillä ei juuri ole väliä, kunhan molempien valaisimien värilämpötila on sama. Kamerassa tai kännykässä asetetaan kuvaustila käytetyn valaistuksen mukaan. Tai jos mahdollista, käytetään automaattista valkotasapainon asetusta. Näin kohteen värit toistuvat luonnollisina.

Hyvä keino tasaisen valaistuksen saamiseksi on käyttää kuvaustelttaa. Sitä varten ei tarvitse välttämättä kamerakauppaan mennä. Teltan saa nopeasti aikaiseksi pöydälle kaadetusta keittiötuolista tai jakkarasta, jonka jalkojen paalle asetetaan valkoinen ohut lakana tai kangas. Myös voipaperi pehmentää kohdevalojen valokeilaa.

Erilaisia ministudioita on myös myynnissä mm. Ebayssä, ne eivät vie paljoa tilaa ja ovat helposti sijoitettavissa pöydälle. Näiden hinnat ovat myös hyvin kohtuullisia. Ministudioissa on myös yleensä valmiina yksi tai useampi led-valonauha.

Kohteen alle kannattaa laittaa halutun värinen/sävyinen kartonki tai kangas, joka peittää täysin kuva-alan, ettei taustalla näy turhia kohteita. Taustana/alustana voi toki käyttää muitakin materiaaleja, mutta kannattaa suosia rauhallisia, vähäkuvioisia tai kuviottomia taustoja. Näin itse kohde nousee tärkeimpään osaan.

Värin voi valita kohdetta korostavaksi. Räikeät värit eivät usein kuitenkaan ole kuvauskohteen kannalta eduksi.

Kuvausalustan on hyvä olla mahdollisimman puhdas pölystä ja kaikenlaisista roskista ja läiskistä. Niitä voidaan tarvittaessa poistaa kuvankäsittelyssä.

Kuvien koko, tarkkuus ja kohteen asettelu kuvaan

Kuvaa aina vaakamuodossa, vaikka kohde olisi pystymallinenkin. Galleriassamme on omat rajoitteensa, jotka vaikuttavat kohteen sijoittamiseen kuva-alalle. Galleriakuvan selitetekstin musta taustapalkki tulee pakotettuna hieman kuvan päälle, joten kuvaan kannattaa jättää ilmaa (vapaata tilaa) yläosaansa. Kuvaamanne kuvat kannattaa lähettää jpg-muodossa alkuperäisellä tarkkuudella kuvan kokoa muuttamatta. Gallerian kuvavastaavat rajaavat kuvat galleriaan sopiviksi.

Kuvauskohteen sijoittelu oranssille alueelle kameran erilaisissa kuvasuhteissa.

Mikä tahansa kameran tai kännykän kuvasuhde onkaan, tulee kohde pyrkiä sijoittamaan oranssin viivan rajaaman alueen sisäpuolelle. Parhaat kuvasuhteet ovat 4:3 tai 3:2.
Mikäli et halua itse rajausta tehdä, sen tekevät galleriavastaavat ennen julkaisua galleriassa. He joka tapauksessa sijoittavat kohteesi tuolle oranssille alueelle.